Anvisningar för användning av Netta-nättjänst

Transportbranschens Arbetslöshetskassa har Netta-nättjänst, där du kan anöka om förmåner, uppdatera dina kontaktuppgifter och skicka meddelande till kassan skyddat och när och var som helst. Du kan använda Netta genom dator, tablet eller mobiltelefon om du bara har en nätförbindelse.

Du kan logga in i tjänsten genom att klicka på länken ovan eller på addressen https://netta.kuljetusalantk.fi.

  • Ditt användarnamn är ditt medlemsnummer. AKT’s elle FSU’s medlemmar: Ditt medlemsnummer finns på ditt medlemskort
  • Medlemmar endast i a-kassan: Ditt medlemsnummer har skickats till dig via e-post eller post.
  • För första inloggningsgången är lösenordet en kombination av ditt postnummer och slutdelen i din personbeteckning. Den eventuella bokstaven ska vara STOR (t.ex. 00530999A). Tjänsten ”tvingar” dig omedelbart att ändra lösenordet till ett nytt. Det nya lösenordet bör bestå av 5-12 tecken och minst ett av tecknen bör vara nummer (lösenord ska inte innehålla Ä, Ö eller Å-tecknen).
  • Om du glömmer lösenordet kan du beställa ett nytt lösenord till din mobiltelefon eller e-post. Du kan beställa lösenordet på tjänstens inloggningssida genom länken Glömt din lösenord?. Det lönar sig att ändra lösenordet omedelbart till ett nytt lösenord som är lätt att komma ihåg. För att kunna beställa ett nytt lösenord, bör du spara din e-postadress till dina egna uppgifter. Det lönar sig att uppdatera sina egna uppgifter på sidan Egna uppgifter / Kontaktuppgifter när du använder nättjänsten för första gången.
  • Om du har problem med inloggning skicka e-post till mia.peltoniemi@akt.fi eller ringa tel. 09 6131 1299.
  • I nättjänsten finns det blanketter som kan skrivas ut. För att kunna öppna blanketter behöver du Adobe Reader –programmet. Du behöver inte programmet om du bara vill skicka ansökan via nättjänsten. Om du redan har Adobe Reader –programmet, se till att versionen är 6 eller nyare. Ladda ner Adobe Reader –programmet gratis på Adobes hemsida. Ifall du inte kan öppna blanketter, kan orsaken vara i datorns inställningar. Gör de nödvändiga ändringar och prova på nytt.

I a-kassans nättjänst kan du:

  • skicka din ansökan till kassan
  • skicka bilagor till ansökan i PDF, JPG, JPEG, TIFF, PNG och GIF-format
  • kolla handläggningssituationen av din ansökan
  • kontrollera och ändra dina personuppgifter
  • skicka ett meddelande direkt till handläggarna

Så här beställer du ett nytt lösenord till Netta-nättjänst

Gör så här om du behöver att beställa ett nytt lösenord till nättjänsten Netta:

Åtlyda anvisningar skötsamt!

  • Gå till nättjänsten Netta’s inloggningssida https://netta.kuljetusalantk.fi . Du kan byta visningsspråk för Netta uppe till höger på inloggningssidan.
  • Klicka länken Glömt din lösenord?
  • På sidan Salasanan muistutus byta först visningsspråk till svenska genom att klicka På svenska. Sedan mata in din användarkod dvs. ditt medlemsnumret och välj om du vill beställa lösenordet per e-post och/eller per textmeddelande.
  • Klicka Sänd.
  • Sidan annonserar att lösenordet har bytts. Klicka länken << takaisin och du ska övergå till sidan Salasanan muistutus (Verifiering). Byta igen visningsspråk till svenska genom att klicka På Svenska.
  • Mata in din användarkod (dvs. ditt medlemsnummer) och lösenord (det som du fått per e-post och/eller per textmeddelande). Om du måste kolla din e-post, öppna e-posten till en ny flik.
  • Klicka Logga in.
  • Sidan Byte lösenord öppnar. Mata in ett nytt lösenord som du vill ha till fältet Nytt lösenord. Det nya lösenordet bör bestå av 5-12 tecken och minst ett av tecknen bör vara nummer (lösenord ska inte innehålla Ä, Ö eller Å-tecknen). Sen mata in ett nytt lösenord igen till fältet Nytt lösenord igen. Klicka Byt lösenord.
  • Lösenordet har bytts. Återvända till Netta’s inloggningssida genom att klicka << >> Fortsätt till applikationen och logga in i nättjänsten Netta genom att mata in ditt medlemsnummret och det nya lösenord som du just skapade.